Annika Rantola: Sisäinen Intiaani ja Ikuko Ishidan näyttely

- Hirvitalon tapahtumat ja tärkeät päivämäärät
nurmikko
Viestit: 344
Liittynyt: 21 Marras 2010, 23:08

Annika Rantola: Sisäinen Intiaani ja Ikuko Ishidan näyttely

Viesti Kirjoittaja nurmikko »

Annika Rantola: Sisäinen Intiaani 3.-25.3.

Sisälläni asuu olento, joka on syvempi itseni, voimaminä. Tuo olento odottaa löytämistään ja kun antaa sille voiman, se säteilee lävitse. Kaikki on tuolle olennolle mahdollista, hän on täydellinen vapaus, rohkeus, viisaus, läsnäolo. Loistava olento, jonka valo valaisee polkuani sisältä käsin. Ihminen on pohjimmiltaan tätä, kun hän kuorii ympäriltään pelon ja epävarmuuden olla tuo sisällä asuva minä.

Minun olentoni on intiaani. Olen kasvanut metsän vieressä ja metsä on ollut henkipaikkani, se on sitä edelleen. Tutustuttuani intiaanien viisauteen, sydämeni alkoi puhua minulle. Sitä omaa, tuttua kieltä, jonka tunnistin kuuluvaksi loistavalle olennolleni. Tunnistin myöhemmin itseni tuosta olennosta, matkani varrella, kuullessani myös muiden ihmisten tarinoita siitä.

Se, että pyrin kuvaamaan olentoni, on voimamatkani, sisäisille juurille ja olemukseni alkukotiin. Projektini yksi tärkeimmistä ideoista, on päästä sisäisen olennon vapaan olemuksen ja leikin tilaan,
ja sitä kautta pyrkiä koskettamaan tuota samaa olemusosaa jokaisessa ihmisessä. Tuon kuvat ja sanat sisäiselle itselleni, ja näin voimistan itseäni maailmassa ja kannustan jokaista tekemään
samoin.

Luovuus aidoimmillaan on hyvin lähellä leikkiä, ainakin minulle. On ylitettävä rationaalisen mielen laatikkorakennelmat ja laajennuttava näkemään eräänlaisella ihmeiden taajuudella, siten kuten
lapset näkevät. Olen viimeiset vuodet viettänyt paljon lasten kanssa aikaa, myös leikkien, ja löytänyt myös sitä kautta tätä tilaa itsestäni uudelleen.

Sisäinen Intiaani on tarinani kohti sitä mitä todella olen. Itseasiassa jokainen meistä tekee tämän matkan tavallaan, opetellen omia läksyjään elämänkoulussa. Toivomukseni on antaa pala rehellistä
läsnäoloa, jota tähän projektiin tarvittiin, myös katsojalle.

Ikuko Ishidan näyttely Turkin maanjäristyksestä 2011 3.-25.3.

23. päivä lokakuuta 2011 tapahtui suuri maanjäristys Turkin itäosissa. Noin kymmenen päivän kuluttua maanjäristyksestä vierailin Ercissä ja Vanissa. Ihmiset pelkäsivät maanjäristyksiä ja jotkut heistä asuivat teltoissa, vaikka heidän talonsa eivät olleetkaan tuhoutuneet. Tapasin joitakin turkkilaisia ja kurdeja. He olivat hyvin ystävällisiä ja kutsuivat minut teelle hätätilannetelttoihin. Vuoristossa lapset etsivät tavaraa myytäväksi. Hautausmaalla läheisensä menettäneet ihmiset rukoilivat kuolleille.

Aukioloajat tiistaista sunnuntaihin klo 14-19

---

Annika Rantola: Inner Indian 3rd to 25th of March

Creativity in its truest form is very close to play, at least for me. One must cross the rational mind box constructions and expand to see with the frequency of miracles, in such a way as children see. I have spent a lot of time with the children during the recent years, including play, and also found that through this mode of myself again.

Inner Indian is my story towards who I really am. In fact, every one of us will do this journey at one's own way, learning their own homework in the school of life. My hope is to give a piece of honest presence, which was needed for this project, to the viewer.

Ikuko Ishida: Earthquake in Turkey 2011 3rd to 25th of March

I exhibit photos which I took of in Turkey last November 2011.

On 23rd October 2011, there's a big earthquake in eastern parts of Turkey. After about 10 days, I visited Ercis and Van in Turkey. People were afraid of earthquakes and some of them lived in tents even though their houses didn't fall down.I met some Turkish and Kurds. They were very friendly and I was invited to have tea in their emergency tents. In mountains of debris, children were looking for and picking up stuffs which they could sell. In a graveyard people who lost their relatives were praying for the dead.

Opening hours Tuesday to Sunday 2 PM to 7 PM