"Elämämme perusteista" Kirjajulkkarit pe.28.11. klo 16-18

- Hirvitalon tapahtumat ja tärkeät päivämäärät
teemur
Viestit: 160
Liittynyt: 30 Loka 2007, 23:57
Viesti:

"Elämämme perusteista" Kirjajulkkarit pe.28.11. klo 16-18

Viesti Kirjoittaja teemur »

Tervetuloa julkistamaan kanssamme
Lasse Nordlundin teosta Elämämme perusteista
Pispalan Hirvitalolle (Hirvikatu 10)
28.11. klo 16-18 Älä-osta-mitään päivänä.

Paikalla esitelmöi Lasse Nordlund ja
kahvinkeittäjänä J. K.Ihalainen (Palladium Kirjat).
Keskutelua, vääntöä.

Pohdintoja työstä, rahasta
ja energiasta omavaraisen
elämänkokemuksen valossa


Elämämme perusteista


Tekninen edistys ja kulutusyhteiskunta ovat illuusioita, joista voi vapautua!
Kirjoituksessaan Lasse Nordlund havainnoi ja pohtii omavaraista elämää. Hän on asunut yli kymmenen vuotta rahatalouden ulkopuolella viljellen ja keräillen ravintonsa ja valmistaen itse vaatteensa alusta asti, kylvämällä pellavansiemenet ja rakentamalla rukin. Kokemuksiensa perusteella hän tekee teräviä havaintoja ihmiskunnan suhteesta luontoon, energiaan, rahaan ja työhön.

”Voimakas halu osallistua yhteiskunnan rakentamiseen törmäsi kalvaviin omantunnonkysymyksiin: voinko olla mukana kehittämässä yhteiskuntaa, jos koen, että se rakentuu tyhjän päälle? Omavaraisuudesta tuli minulle synonyymi
omatunnonvapaudelle. Kaiken tarvitsemani itse tuottaminen lupasi minulle
mahdollisuuden valita sydämeni pohjalta, mihin työpanostani kohdentaisin. Harjoitin omavaraista elämäntapaa vuosina 1992-2004 Valtimolla Pohjois-Karjalan
pohjoisosassa. Yllätyin siitä, miten vähäiseksi riippuvuus rahasta voi kehittyä:

30-50 euroon vuodessa.” (Lasse Nordlund)
Kirja sisältää myös Maria Dorffin kuvauksen Lasse Nordlundin opettelemista ja käyttämistä ikiaikaisista käsityömenetelmistä sekä kumouksellisen marjojen säilöntätavan, joka ei vaadi sokeria tai muita lisäaineita.

Teos on tärkeä puheenvuoro ajassa, jossa yli puolet maapallon väestöstä asuu kaupungeissa. Metsän ja maaseudun harventuessa myös ihmismieli harventuu ja erkanee kauemmaksi luonnollisesta tilastaan. Pyrkimällä kokonaisvaltaiseen, omavaraiseen elämään on Lasse Nordlund esittänyt meille haasteen Henry David Thoreaun hengessä.